Város és marketing
A városmarketing verseny első díját a Corvinus egyik csapata nyerte el
Smart City – Smart Marketing címmel rendezték meg az V. Országos Városmarketing Versenyt, ahol 17 egyetem 61 hallgatói csapata vizsgálta a programsorozatban részt vevő 36 város lehetőségeit az okos város megoldások nézőpontjából. A december 1-jén Miskolcon megrendezett országos döntő után kecskeméti konferencianap zárta a versenyt a következő hét keddjén.
Az okos város és okos marketing témakörben hirdetett versenyt a Miskolci Egyetem Marketing és Turizmus Intézete. A kétévente megrendezett Országos Városmarketing Verseny témája idén szorosan kapcsolódott a Lechner Tudásközpont tevékenységi köréhez, ezért az ötödik alkalommal meghirdetett eseményt Dr. Sik András a Lechner Térbeli Szolgáltatások Igazgatóságának vezetője és Szemerey Samu vezető településügyi szakértő is támogatta szaktudásával.
A több helyszínen és több időpontban zajlott verseny és konferencia 2017-ben 36 várost és 17 egyetemet hozott közelebb egymáshoz. A 61, egyenként háromfős hallgatói csapat azt vizsgálta, hogy hogyan támogathatja a digitális, online marketing az infokommunikációs technológiákra épülő városfejlesztést, konkrét projekteket, kommunikációt, imázs és márkaépítést, az okos várossá válást.
A szervezők egy településből és egy marketing szakos hallgatói csoportból szekciókat alakítottak ki, ahol a hallgatók feladata egy smart city témájú marketingkampány elkészítése volt a települések pedig helyszínül szolgáltak egy elképzelt projekt számára. A december elseji Miskolcon megrendezett döntőn 13 csapat mutatta be negyedórás prezentációját. Egy kivételével minden egység valamilyen app fejlesztésében látta a kampány lényegét. A kecskeméti csapat volt az egyetlen, akik egy közbringa rendszer kiépítését javasolták bemutatójukban. A nyertes a Budapesti Corvinus Egyetem egyik csapata az „Urbs” lett, akik Balatonfűzfőre álmodtak iSTRAND néven egy okos strand fejlesztést.
- Az előadások mind formailag, mind tartalmilag rendkívül színvonalasak voltak, több esetben kiderült, hogy a pályázók felvették a kapcsolatot az adott várossal, akik nyitottan fogadták ezeket a koncepciókat és van olyan, amely már el is indult a megvalósítás útján. – mondta el a döntőt követően Dr. Sik András. - A csapatok közül többen is előzetesen konzultáltak a Lechner Tudásközpont munkatársaival, ami az előadásaikban is türköződött. Ők voltak azok, akik rájöttek, hogy a hangsúly nem az infokommunikációs, vagy technológiai fejlesztéseken van, ezek csak eszközök az élhetőbb városi környezet kialakításához, az emberek jóllétéhez.
A városmarketing verseny rendezvénysorozatát lezáró konferencianapon december 5-én konferenciát rendeztek Kecskeméten. A városháza dísztermében megrendezett eseményen meghívott előadóként Szemerey Samu a Lechner vezető településügyi szakértője beszélt a hazai és regionális lehetőségekről Okos városok a gyakorlatban című előadásában.
A szakember kitért a magyarországi okos város fejlesztések állapotára, jó példáikra, hiányaikra és lehetőségeire egyaránt. A hazai áttekintés után a visegrádi régió smart törekvéseit járta körül, vizsgálta a szabályozást települési és országos szinten, párhuzamot vonva a magyar megoldásokkal.
Példaként említette többek között Tamási település Digitális Kisváros programját és a debreceni nyílt adatportált. Szintén mintaértékűként mutatta be a Lengyelországban egyre több helyen felbukkanó részvételi költségvetés programokat, amikor egy város a helyi közösség bevonásával allokálja költségvetésének néhány százalékát, az elkülönített forrás elköltését úgy bízva a lakosságra, hogy őket gyakran a megvalósításba is bevonja.
Fotó forrása: Kis Ádám/Lechner Tudásközpont